Ansök om ersättning i samband med resa
Här hittar du information hur hur du ansöker om ersättning om du tvingats avboka din resa, eller på annat sätt råkat ut för något i samband med en resa.
Resebyrå
Resebyrå
Resebyrå
Resebyrå
Resebyrå
FAQ
Hur får jag tillbaka pengar när jag har avbokat en resa?
Har du svenskt BankID kan du använda vår e-tjänst för att söka ersättning, annars fyller du i en skadeanmälan och postar/mailar in den. E-tjänsten och blanketten hittar du på www.accept.se/resebyra.
Gäller avbeställningsförsäkringen om jag avbokar på grund av corona?
Ja, om du är sjuk och inte kan resa lämnar avbeställningsförsäkringen ersättning. Oro för smitta är däremot inte ersättningsbart.
Saknar du nödvändiga handlingar för att resa, t.ex. giltigt pass, vaccinationsintyg eller intyg om negativt PCR-test (om det krävs på resmålet) kan du inte heller få ersättning.
Lämnar reseförsäkringen ersättning om jag blir satt i karantän?
Ja, du kan få ersättning från reseförsäkringen vid karantän som beslutas efter avresa. Ersättningen är 300 kr/dag och kan lämnas för högst 10 dagar. Ersättning kan lämnas för reseförsäkringar tecknade från och med 2020-11-01.
Gäller reseförsäkringen om UD avråder från resa på grund av pandemin?
Reseförsäkringen gäller i samma geografiska område som din hemförsäkring/tjänstereseförsäkring, vanligen gäller dessa inte om UD avråder från resa. Gäller inte din hemförsäkring/tjänstereseförsäkring, gäller inte heller din kompletterande reseförsäkring hos Accept.
Hur lång är handläggningstiden om jag avbokar en resa?
Handläggningstiden är max 30 dagar från det att Accept fått in en komplett ansökan. Oftast går handläggningen dock betydligt snabbare än så, 95 % har fått utbetalning inom en vecka från komplett ansökan.
Kan jag använda ett annat läkarintyg än Accepts formulär?
Ja, det går bra att skicka in annat läkarintyg, det viktiga är att all relevant information framgår.
Hur avbokar jag min resa?
Själva avbokningen görs direkt till resebyrån, där du har köpt resan. Därefter ansöker du om ersättning genom att skicka in en skadeanmälan/ansökan till oss.
Hur mycket ersättning får jag vid avbokning?
Du kan få tillbaka kostnaden för resans pris med avdrag för självrisk. Självrisken är normalt 10 %, om personen som är orsaken till avbokningen är över 70 år kan självrisken vara högre.
Du hittar fullständig information i respektive villkor.
Vad är reseförsäkring?
En reseförsäkring gäller när du är ute på resa. Ett grundreseskydd ingår i hemförsäkringen men innehållet varierar mellan bolagen. Accepts reseförsäkring gäller som komplement till grundreseskyddet i hemförsäkringen och säljs via utvalda resebyråer. Läs mer om vad som ingår i Accepts försäkring och hur du ansöker om ersättning här.
Kan jag få ersättning för outnyttjad resekostnad?
Ja, du kan få ersättning för outnyttjad resekostnad om du blir sjuk under din resa och läkare ordinerar vila. Du ansöker om ersättning här.
Vad händer om jag blir sjuk på resa?
Om du blir sjuk på din resa kan reseförsäkringen lämna ersättning för t.ex. förlorade resdagar, vård och hemtransport. Eftersom Accepts reseförsäkring gäller som ett komplement till grundreseskyddet i hemförsäkringen, ska du i första hand vända dig till ditt hemförsäkringsbolag. När du kommit hem ansöker du om ersättning hos Accept. Du ansöker om ersättning från reseförsäkringen här.
Var gäller reseförsäkringen?
Reseförsäkringen gäller i samma geografiska område som din hemförsäkring gäller. Många hemförsäkringar har begränsningar om UD avråder från resa till ett land, dessa begränsningar gäller då också för reseförsäkringen du har hos Accept.
Hur fungerar reseförsäkringen?
Accepts reseförsäkring fungerar som ett komplement till grundreseskyddet i hemförsäkringen. Reseförsäkringarna säljs av utvalda resebyråer. Reseförsäkringen kan alltså ge extra ersättning om du råkar ut för något på resan.
Vad ingår i reseförsäkring?
I Accepts kompletterande reseförsäkring ingår:
Du hittar fullständigt villkor med mera här