Guide: Inkomstförsäkring vid egen uppsägning
Det finns många skäl att skicka in en avskedsansökan. Kanske har du hittat ett bättre jobb med högre lön, kanske vill du börja studera eller så känner du helt enkelt att det är dags för ett miljöombyte. Att skicka in sin avskedsansökan är enkel, det svåra kommer efteråt. Det är då viktigt att ha koll på hur inkomstförsäkring vid egen uppsägning fungerar.
I denna artikel guidar vi dig hur du genomför en egen uppsägning på rätt sätt, och delar med oss av viktigt vetande om inkomstförsäkring vid egen uppsägning och a-kassa.
GÄLLER EN INKOMSTFÖRSÄKRING VID EGEN UPPSÄGNING?
Nej. Ingen av Accepts inkomstförsäkringar gäller vid egen uppsägning. Vi rekommenderar därför att endast säga upp sig när man har en annan sysselsättning eller inkomst säkerställd efter du slutat på ditt nuvarande jobb.
Om du planerar att säga upp dig eller redan har sagt upp dig Även om Accept inte erbjuder inkomstförsäkring för egen uppsägning erbjuder vi hjälp att hitta nytt jobb via jobbsökartjänsten Auranest.
KAN MAN FÅ A-KASSA VID EGEN UPPSÄGNING?
Ja, du kan få a-kassa även om du självmant sagt upp dig från ditt jobb. Dock sker detta under några specifika förutsättningar.
Du måste ha giltiga skäl för att få a-kassa vid egen uppsägning. Giltiga skäl för att få a-kassa inkluderar bland annat:
- Du inte få någon lön utbetald
- Du blir sjuk av ditt nuvarande arbete och omplacering är omöjligt
- Du blir mobbad på din arbetsplats
- Din arbetsplats flyttar så långt bort att dag- eller veckopendling inte är möjligt, eller att du p.g.a. Familjeskäl inte kan flytta med
- Du behöver flytta på grund av att den du bor med har fått jobb på annan ort
KAN MAN FÅ A-KASSA UTAN GILTIGA SKÄL
Har du INTE giltiga skäl för egen uppsägning kan du fortfarande få a-kassa, dock blir du först avstängd i 45 ersättningsdagar (ungefär 9 veckor). Därefter inleds din a-kassaperiod med sex dagars obligatorisk karens. Detta innebär i praktiken att det tar cirka 10 veckor innan du kan få ut någon ersättning från a-kassan.
TIPS VID EGEN UPPSÄGNING
Att säga upp sig är en känslig process som behöver hanteras med största möjliga omsorg. Det är viktigt att alltid hålla det professionellt och inte blanda in personliga känslor. Nedan redogör vi kortfattat för hur du sköter din egen uppsägning på ett professionellt vis:
- Om du har ett jobb uppradat, bekräfta information och startdatum med din nästkommande arbetsgivare.
- Skapa en övergångsplan för ditt arbetslag för att de enkelt ska kunna överta dina nuvarande arbetsuppgifter.
- Skriv en formell avskedsansökan.
- Berätta om din planerade uppsägning för din chef innan någon annan. Det underlättar för hen att fylla luckan efter du lämnat.
- Säg upp dig med din avskedsansökan i person.
- Informera om din uppsägning i god tid.
- Packa ihop och ta hem personliga ägodelar från din arbetsplats.
- Förbered för en avgångsintervju.
- Fråga om en referens.
- Håll kontakten med din nuvarande arbetsplats.
KONTAKTA ACCEPT FÖR MER INFORMATION
Även fast Accepts inte erbjuder inkomstförsäkring för egen uppsägning är det fortfarande fördelaktigt att investera i en inkomstförsäkring inför andra tillfällen. Det är speciellt viktigt med en inkomstförsäkring då du precis fått ett nytt jobb. För det är som man säger: “Först in, först ut”.
Kontakta Accept för mer information om vad som gäller för vår inkomstförsäkring vid egen uppsägning eller läs mer om våra inkomstförsäkringar.
En annan försäkring vi rekommenderar är vår uppsägningstvistförsäkring. Med den har du möjligt att få hjälp om du blir uppsagd på felaktiga grunder.